مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
چگونه دنیای خود را متحول کنیم؟

تمركز حواس

                                                تمركز ، يكي از مهمترين رموز موفقيت در تحصيل است . ما بايد دستيابي به تمركز را بياموزيم زيرا درك و فهم مطالب بستگي زيادي به تمركز و توجه دارد . حتما خواهيد پرسيد تمركز حواس چيست ؟

   در اين نوشتار شما با مباني نظري تمركز حواس آشنا شده ودر انتها با چند تمرين جالب در باره تمركز حواس مي توانيد آن را تقويت كنيد .

   تمركز فكر سرمايه اي با ارزش در امر يادگيري است و پرورش ان نيازمند ترين و ممارست است . تمركز فكز ابرازي ذهني است كه مي توان با كمك آن توانمندي هاي حافظه را چندين برابر كرد . اگر مي خواهيد محيط اطرافتان را بهتر درك كنيد ، بايستي به كنجكاوي خود بيفزاييد . اگر حس كنجكاوي در شما ضعيف است بايستي آن را پرورش دهيد ، چون پيش نياز تمركز و يادگيري آن هم در سطح بالا ، كنجكاوي هوشمندانه و هدفمند است .

     مهمترين فوايد تمركز را مورد بررسي قرار مي دهيم . تمركز باعث افزايش كارايي حافظه مي شود به طور كلي رشد حافظه همگام  با رشد تمركز حواس است بنابر اين همزمان با كنترل ذهن ، حافظه خود را نيز  تقويت خواهيد كرد .تمركز در هنگام يادگيري  به خاطر سپاري اطلاعات ، مدت زمان و دفعات لازم برا ي تكرار موضوع مورد يادگيري را كاهش مي دهد .

    تمركز باعث رسيدن به ارامش دروني  مي شود و هيجانات غير طبيعي از بين مي رود . تمركز باعث كاهش واكنشهاي روان تني مي شود .هنگامي كه فشار رواني به شما وارد مي شود .بدنتان براي حفظ تعادل ،فشار رواني را به جسمتان منتقل مي كند . مثلا در هنگام عصبانيت به زخم معده مبتلا مي شويد حال اگر تمركز ذهن را در خود تقويت كنيد حساسيت شما كم مي شود .

      تمركز باعث مي شود افكار مزاحم را كنترل نماييم . اگر تمركز فكر نداشته باشيم ذهن ما ميدان تاخت و تاز انواع فكر ها و تخيلات مي شود .تمركز حواس باعث تقويت اراده مي شود ، تمركز و اراده رابطه اي مستقيم با يكديگر دارند . كسي كه تمركز فكر دارد طبيعي است كه اراده خوبي هم دارد . چرا كه تمرينات تمركز مستلزم قدرت تصميم گيري بالاست . تمركز باعث افزايش آمادگي ذهني مي شود ،از نتايج تمركز فكر دستيابي به سرعت عمل فوق العاده به خصوص در مورد مفاهيم درسي است . اگر تمركز فكر داشته باشيد، كمتر احساس در ماندگي خواهيد كرد . سعي كنيد ابتدا در مورد موضوعي فكر كنيد بعد حرف بزنيد ، تمركز باعث جلوگيري از اتلاف وقت مي شود ، ديگر وقت شما با افكار بيهوده تلف نمي شود ،به راحتي مي توان افكار مزاحم را كنترل كرد و به بهترين وجه از اوقات خود استفاده نمود .

    در هر صورت چنانچه نتوان حواس پرتي را كنترل نمود ، عدم  كنترل ذهن موجب از هم پاشيدگي شخصيت ، از دست دادن آرامش دروني ، ابتلا به بيماري هاي ناشي از فشار دروني و كاهش توانايي حافظه خواهد شد . براي رسيدن به تمركز مناسب بهتر است ابتدا موانع تمركز را شناسايي كنيم . اين موانع يا بيروني اند يا دروني ، مهمترين موانع بيروني عبارتند از سرو صداهايي كه در محيط اطراف به گوش مي رسد و نيز عوامل تفريحي و سرگرمي كه مي توانند مانع تمركز شوند . و مهمترين موانع دروني عبارتند از افكار و انديشه هايي كه مانع تمركز مي شوند . مانند ترس از شكست در امتحانات.

تحت هر شرايطي نمي توان فكر را متمركز كرد ، داشتن محيط مناسب براي مطالعه ضروري است . افرادي كه تمركز ندارند دچار تفكرات ، تصورات و رفتارهايي مغشوش مي شوند . اين حالت به گونه است كه ديگران هم متوجه سردرگمي آنها در خلال كارها مي شوند . برخي قالب هاي عدم تمركز عبارتند از فراموش كاري ، خيالبافي ، بي علاقگي ، لذت طلبي افراطي ، خستگي ، وجودهيجانات منفي ،

 

امواج مغزي و تمركز حواس

امواج مغزي به چهار دسته تقسيم مي شوند

امواج بتا با فركانس 14 تا 30 بار در ثانيه

امواج الفا با فركانس 8 تا 13 بار در ثانيه

امواج تتا با فركانس 7 بار در ثانيه

امواج دلتا با فركانس 0.5 تا 4 بار در ثانيه

در زمان بيداري ، امواج مغزي شما از نوع بتا هستند اين امواج در شرايط زير با شدت بيشتري مرتعش مي شوند .  شرايطي مانند : انجام كارهاي روزمره ، تمر كز حواس ، توجه به پديده هاي فيزيكي ، حل مسايل 

امواج بتا : وقتي به فعاليت هاي ذكر شده در بالا مي پردازيد ، امواج مغزي شما از 14 تا 26 بار در ثانيه نوسان مي كند . زماني كه دچار استرس و فشار مي شويد زمان نوسان اين امواج   بيشتر شده و به بتاي سريع تبديل مي شود . مانند زماني كه با تصور و تجسم امتحاني كه زمان آن نزديك است به اضطراب دچار مي شويد  در شرايط بتاي سريع قرار مي گيريد و تعداد فركانس ها و ارتعاشات مغزي شما به 30 بار در ثانيه مي رسد . هر چه ميزان سختكوشي و فشار بيشتر باشد فركانس امواج مغزي بالاتر خواهد رقت .

امواج الفا : هنگامي كه در حال استراحت هستيد فركانس امواج مغزي شما به تدريج كمتر مي شود تا بالاخره به 8 تا 13 بار در ثانيه برسد . در اين شرايط امواج مغزي از نوع الفا هستند هر چه در آرامش بيشتر فرو رويد به شكل عميق تر در وضعيت آلفا قرار مي گيريد . هدف از انجام تمرينات ريلكس كم كردن نوسانات امواج مغزي است .

  امواج بتا :وقني خواب آلودگي بر شما چيره مي شود يا خواب مي بينيد نوسانات مغزي شما كند تر شده و به كمتر از 7 بار در ثانيه مي رسد اين امواج را امواج تتا مي گويند .

امواج دلتا : زماني كه به خواب بسيار عميق و خالي از رويا فرو مي رويد ، تعداد نوسانات امواج مغزي شما به كمتر از 5/4 دور در ثانيه مي رسد  در اين وضعيت ، امواج مغزي شما از نوع دلتا هستند بدين ترتيب ملاحظه مي كنيد كه چرا وضعيت الفا تا اين اندازه مطلوب است .

  رسيدن به مرحله الفا كمكي شايان در جهت رسيدن به مراحل بالاي تمركز است . رسيدن به وضعيت آرامش و به عبارتي وضعيت آلفا ، مرحله ما قبل تمركز است .

اكنون به بررسي راههاي ايجاد تمركز مي پردازيم . دانش آموزان در هنگام مطالعه به ويژه در زمان امتحانات نياز به تمركز در سطح بالا دارند .

نداشتن علاقه ، خيال پردازي و دلزدگي ، سبب كاهش تمركز حواس در هنگام مطالعه مي شوند .

 تمركز حواس كليد مطالعه و درس خواندن است و كليد اساسي ايجاد تمركز حواس كاربرد اصول و تكنيك هاي تقويت حافظه و روشهاي علمي مطالعه است.

    براي ايجاد تمركز حواس لازم است قبل از مطالعه هدف خود را روشن كنيد  ،از بهترين ساعت هاي خود براي مطالعه استفاده كنيد  اوقات خود را تنظيم كنيد . شناخت اوليه اي نسبت به درس يا موضوع مورد مطالعه پيدا كنيد . در صورت نداشتن علاقه به يك درس خود را توجيه كرده و علاقه اي ساخگي در خود ايجاد كنيد . پيش از خواندن كامل و دقيق درس ، به طور اجمالي آنرا مطالعه كنيد ، در حين مطالعه از خود سئوال كنيد . سعي كنيد در هنگام مطالعه ، از روش علامت گذاري و حاشيه نويسي استفاده كنيد . 

سعي كنيد جمله خواني كنيد نه كلمه خواني ، عبارت خواني به تمركز حواس شما كمك خواهد كرد . در صورت امكان مطالب مشابه را پشت سر هم مطالعه نكنيد ، مطالب درسي خود را در پايان مطالعه خلاصه كنيد .

  در كلاس درس خود هم مي توانيد تمركز حواس داشته باشيد . كلاس درس جايي است كه در آن هم اطلاعات به شما داده مي شود و هم اطلاعات از شما خواسته مي شود . فعال بودن شما در كلاس درس و شناسايي عوامل حواس پرتي در كلاس ،  هميشه يك درس از معلم خود جلوتر بودن ، حضور فعال در كلاس درس با سئوال كردن از معلم ، داشتن روابطي دوستانه توام با احترام با معلم و يادداشت برداري در كلاس درس ، مبارزه با كمروئي ، مطرح نكردن مشكلات شخصي در كلاس درس ، حضور به موقع در كلاس ، توجه به آغاز و پايان صحبت هاي معلمان در هنگام تدريس از جمله عواملي است كه مي توانيد با رعايت اين موارد حواس پرتي  خود را تحت  كنترل داشته باشيد .

تمريناتي برا ي تمركز حواس

 

  تمرينات زير براي تمركز حواس تهيه شده است . اميد است با اجراي آنها به پرورش تمركز حواس خود كمك كنيد .

1-  هر روز سه موضوع را براي فكر كردن انتخاب كنيد . مانند يك خاطره مشخص ، يك فيلم سينمايي ، يك مسافرت ، يك كتاب ، و به مدت پنج دقيقه به موضوعي كه تعيين كرده ايد  فكر كنيد .

2-  نام ده نفر از دوستان نزديك خود را برروي يك برگه بنويسيد  چهره يكي از آنها را به صورت كلي به خاطر آوريد . و سپس توجه ذهني خود را به جرئيات چهره او معطوف سازيد .

3-  ده عكس يا پوستر  تهيه كنيد و به مدت 30 ثانيه به عكس ها نكته كنيد . و سپس تمام اجزا ي تصوير را به خاطر آوريد و آنها را بر روي كاغذ ي يادداشت كنيد .

4-  ا ز عدد 300 به طور متوالي 3 واحد كم كنيد تا به 1 برسيد . سپس از 200 شروع كنيد و به طور متوالي 2 واحد كم كنيد تا به 1 برسيد . سپس از 100 شروع كنيد و به طور متوالي 2 واحد كم كنيد تا به 1 برسيد .

5-  چشمان خود را ببنديد و رقم 1 را در نظر خود مجسم كنيد سپس سعي كنيد عدد 1 را به صورت واضح ببينيد ، حال با پاك كردن عدد 1 از صفحه ذهن به عدد 2 بپردازيد ، سعي كنيد تا عدد 20 به همين ترتيب جلو برويد .

6-  دو برگ كاغذ روي ميز بگذاريد در هر دست خود يك خودكار قرار دهيد  ، دو دست خود را همزمان حركت دهيد ، دست راست را در جهت چپ و دست چپ را در جهت راست به حركت در آوريد ، اين حركت را به مدت 5 دقيقه ادامه دهيد 

7-  هنگامي كه مطلبي را مي نويسيد سعي كنيد استفاده از نقطه ، ويرگول ، علامت هاي سئوال و خط تيره را به طرز صحيح رعايت كنيد و كلمات را به گونه اي خوش بنويسيد ، به تدريج توجهتان به چگونگي بهتر نوشتن افزايش خواهد يافت . اين تمرين براي تمركز در نوشتن مناسب است

8-  ده نوع گل را فراهم كنيد و تفاوت بوي آنها را بررسي نموده و آنها را در حافظه بويايي ، همراه با اسمشان ثبت كنيد . اين تمرين براي تمركز بويايي مناسب است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ 16 / 11 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

اینجا کلیک کنید


Games.Niksalehi.com